Što developeri iz regije misle o Steam Directu i odlasku Greenlighta

Nakon što je Valve to spomenuo nekoliko puta tijekom prethodnih godina, prije manje od tjedan dana stigla je odluka da Greenlight sistem odlazi u prošlost te da na njegovo mjesto dolazi Steam Direct – sistem koji će proizvođačima igara ostvariti pristup servisu bez korisničkog glasanja, ali s vjerojatno većom kotizacijom.

Dok su neki mediji više usmjereni prema mogućim negativnim posljedicama zbog ove promjene, nešto na što je oštro reagirao Jonathan Blow, developer iza igara Braid i The Witness, odlučili smo upitati proizvođače igara iz ove regije što misle o ovom novom sistemu koji će stići tijekom proljeća ove godine.

  •  CROTEAM

seriousSamVRTFE_image2

Definitivno se moramo složiti s Valveovim stavom da je Greenlight potrebno zamijeniti, ili barem promijeniti. U originalu dizajniran da riješi probleme vidljivosti i pristupačnosti tržištu za male indie timove, Greenlight se s jedne strane pokazao kao velik napredak u odnosu na stanje koje je vladalo prije, ali s druge strane iznjedrio je mnoge probleme. Počevši od nesigurnosti, pa do raznih pokušaja manipulacija, poput takozvanih “asset flip” igara (gdje zlonamjerni developeri iskorištavaju tržište tako što postojeće igre izdaju ponovo s novim modelima, skinutih s npr. Unity storea), zatim bundle targeting (gdje se izdaju low-quality igre koje nikada neće ništa dobro prodati na Steamu, samo da se izvuku novci od 3rd party bundle site-ova) i sl.

Činjenica jest da se kao rezultat Greenlighta na Steam-u pojavilo puno dobrih novih indie igara koje se bez njega ne bi nikad izdale… ali isto tako da se počeo pretvarati u nešto slično mobile store-ovima gdje je od brda novih naslova upitne kvalitete teško naći sto je zapravo dobro. Tako da je svakako pohvalno vidjeti da je i Valve uočio probleme na koje su se, uostalom, i samo indie developeri žalili, i da žele napraviti nešto da se situacija poboljša. Naravno, sada cijeli Internet bruji o tih 5000 kao da je to konačna brojka, mada se to spominjalo samo kao gornja granica raspona mogućeg raspona o kojem se razmišlja. Što će Valve na kraju odlučiti, teško je znati, i u ovom trenutku nezahvalno je komentirati što bi “trebali” napraviti, kao što to mnogi pokušavaju. Situacija nije tako crno-bijela da bi se lako moglo vidjeti neko idealno rješenje koje će sve zadovoljiti. Što god da će Valve na kraju odabrati sigurno je da će barem netko biti nesretan. Ako Valve dobro odabere točne uvjete za Steam Direct, nadamo se da će nesretni biti jedino oni developeri koji su sustav iskorištavali na štetu ostalih.“, izjavio je Alen Ladavac iz Croteama.

  •  GAMEPIRES

gas-guzzlers_image1

Još je rano za finalni sud jer će to primarno ovisiti o visini kotizacije. Za neke manje indie developere 5000 dolara je ozbiljan novac. Greenlight se nikad nije trebao dogoditi i ulazak u Steam store bi trebao biti automatski uz eventualno simboličnu cijenu od 100$ da se profiltriraju šale. Prenapučenosti se ne treba bojati jer ona je neizbježna čak i uz filtriranje kvalitetnih naslova. Opet će se dogoditi da će jednog dana biti u trgovini 10.000 kvalitetnih naslova koje sigurno nitko neće listati kroz trgovinu. Naslovi se ne prodaju jer su na Steam-u, nego zato što se igra reklamira svim mogućim sredstvima, a Steam je samo platforma za trgovanje.

Kad korisnik upozna neki naslov kroz reklamu, recenziju, YouTube film, dodaje ga u wishlist i kupuje odmah ili u trenutku kad ima novac. Vrlo jednostavno. Valve pokušava prodati ovaj potez kao brigu za korisnike, ali se opet radi o tome da žele skinuti što više posla sa svojih leđa. To su pokušali prvi put s Greenlightom gdje su prebacili vrući krumpir u ruke developera i korisnika, iako je Valve taj koji bi trebao raditi kontrolu kvalitete od prvog dana ako je to toliko bitno. Greenlight je poslužio usput kao test platforma za primanje veće količine developera od jednom i sada se opet nameće Steam Direct gdje će Valve imati minimalni angažman oko procjene naslova.“, izjavio je Andrej Levenski iz studija Gamepires.

  •  EXORDIUM GAMES

bearWithMeNovi_image1
S obzirom na to da je u 2016. godini objavljeno trenutno čak 40% kataloga Steam-a bilo je za očekivati da je potrebna reakcija. Steam je već neko vrijeme otvoreno govorio o tome kako stalno razmišljaju o unaprjeđenju svih svojih usluga pa tako i Greenlight-a. Vjerujem da je zaista potrebno učiniti sve što je u njihovoj snazi kako bi se smanjio broj objavljenog shovelware-a i naslova koji ruše ugled same platforme, no pitanje je hoće li to postići podizanjem novčane participacije. U svakom slučaju mi je drago da Steam prepoznaje probleme i reagira, no kako će to na kraju rezultirati tek treba vidjeti.“, izjavio je Andrej Kovačević iz studija Exordium Games.

  • IRONWARD

redsolstice_image2

“Podržavam promjenu na bolje, ali idealno rješenje po meni bi bilo da onaj tko glasa YES na Greenlightu ima obavezu kupiti to ili odmah dati 1$ developeru sa svog računa. Nešto u tom stilu bi moglo da ljudi stvarno promisle na što će kliknuti YES. Veća kotizacija će i dalje onima koji imaju puno novaca omogućiti da plasiraju loše igre, dok će manji imati samo većih problema. Nije rješenje, ali svakako je bolje od trenutačnog sustava.”, izjavili su iz studija Ironward.

  • CATEIA GAMES

twinMoons_image1

“Pozdravljamo odluku Valve-a. Bojazan igrača je bio u tome što će se s Greenlightom dogoditi ista stvar kao i s mobilnim app store-ovima, a to je šuma svakojakih aplikacija koja će saturirati tržište. No Valve je s kotizacijom po aplikaciji zapravo napravio dobru stvar. Smanjili su mogućnost da developeri objavljuju “neozbiljnu” igru ili troll aplikacije. Volio bi vidjeti kako će tu kotizaciju riješiti, možda da se na neki način vrati developerima, kroz zaradu od igre ili što već. Tako da taj iznos ne bude “porez” već “dokaz ozbiljnosti” koji će se u cijelosti ili barem djelomično refundirati.”, izjavio je Krešimir Špes iz studija Cateia Games.
  • PINE STUDIO

seum_image5

Steam se trenutno pretvara u app store na kojem izlazi sve više nekvalitetnih igara od dolar-dva, sve je više scam igara i očigledno je da Greenlight u ovom obliku nije dobar. Zbog te prezasićenosti tržišta postalo je jako teško doći do dovoljne vidljivosti na Steamu, a samim time i do željene prodaje. Steam Direct neće puno promijeniti ako se Valve odluči staviti nižu cijenu kotizacije, ali ako se odluče na maksimalnu cijenu od 5000 dolara možda se i primijeti promjena, nadam se na bolje. Mi trenutno navijamo za to, ali vrijeme će pokazati.“, izjavio je Boris Barbir iz studija Pine Studio.

  • PHIME STUDIO

madDojo_image1

Jedino pitanje koje se postavlja kod Steam Directa jest: Hoće li uvođenje kvote zaista riješiti problem? Lansirati i dobro prodati indie igru, koliko god kvalitetna bila, nije lagani posao. Marketing se mora odraditi i daleko van kruga Steama, a uvođenje kvote po igri bi upravo pogodilo one koji imaju potencijalno dobru ideju, a nemaju puno novaca.

S druge strane, postoje ljudi s puno novaca koji će moći priuštiti bilo koju kvotu, a to ne mora biti potkrijepljeno kvalitetnom igrom. Drugim riječima, uvođenje i visina kvote i dalje ne obećava kvalitetu. Jedino će donekle smanjiti obujam pristiglih naslova. Time se onda stječe dojam kako Steam ima cilj zaraditi na indie developerima, a ne praveći profit od njihovih igara. U svakom slučaju, finalno mišljenje o Steam Directu možemo dati tek bude objavljena visina kvote te kakav će tretman i vidljivost imati takve igre kada se pojave u trgovini.

Ako će uplaćivanje kvote predstavljati veću posvećenost osoblja Valvea u oblikovanju naslova, kao i bolju vidljivost u trgovini kada igra ugleda svjetlost dana, onda bi se moglo reći da je Steam Direct opravdan. U suprotnome, ako developeri budu u najvećoj mjeri prepušteni sami sebi što se tiče marketinga, kao do sada, ne vidimo puno prednosti od Steam Directa – ni za developere, ni za igrače.

  • STUDIO SPEKTAR

viktor_2

S jedne strane, fiksno plaćanje je definitivno brže i sigurnije rješenje od Greenlighta za koji smo čekali nekoliko mjeseci da prođemo. S druge strane, ulazak na Steam nas je koštao samo jednokratnu svotu od 90 eura, a indie tim koji tek počinje bi trošak veći od par stotina dolara po igri vjerojatno mogao platiti samo nauštrb nekog drugog važnog troška kao što je odlazak na konferenciju ili marketing, a možda bi jednostavno morali zaobići Steam. Trebamo tek vidjeti što Valve planira učiniti sa Steam Direct, ali nadamo se da sustav neće stavljati developere s dobrim financiranjem ispred developera s dobrim sadržajem.“, izjavili su iz Studio Spektar.

  • TANAIS GAMES

saintKotar_image2

“Ne znam koliko će ta promjena dobrog donijeti. Možda pomogne kod onih potpuno bezveznih flash igara koje se stavljaju na Steam čisto radi nekakvog pokušaja zarade. To bi moglo obeshrabriti takve developere, pa samim time i pročistiti malo zatrpanost svakakvim lošim igrama. No također bi moglo obeshrabriti one male studije koji nemaju kapitala. Kada bi iznos bio određen na temelju nekakve povijesti, pa bi recimo Rockstar plaćao punu cijenu od 5 tisuća dolara, dok bi nepoznati studio poput nas platio 100 dolara, to bi već imalo smisla.

Smatram da je nepošteno da mali nezavisni studiji, pogotovo oni koji tek počinju ili jednočlani developeri, da oni plaćaju isti iznos kao i AAA developeri ili nezavisni developeri s više već prethodno izdanih naslova. Vidjet ćemo što će Valve na kraju odlučiti, no smatram da je Greenlight mogao ostati, ali uz doradu načina funkcioniranja: Trebalo je zaposliti nekoliko osoba koje će se u Valveu baviti samo biranjem onoga što će proći Greenlight i ono što neće.”

  • SOMNIUM GAMES

inked_image3

“Vidjeli smo vijest o promjeni i iako generalno mislimo kako je to dobra stvar, nažalost ne možemo dati neko detaljno mišljenje. Naime, nikada nismo ušli u proces Greenlighta, a o Directu bi konačni sud mogli dati tek kada će njegov model biti potpuno razrađen.“, izjavili su iz studija Somnium Games.

  • STRAYLESS PRODUCTIONS

deepInTheForest_image3

Mislim da je to dobar potez. Što se tiče studija, za neke je loše. Više ide u korist igrača jer koliko sam mogao shvatiti, bit će razni ugovori između developera i Steama, da moramo ispuniti sve sto obećavamo što se tiče igre, da dajemo podršku igračima itd. Uglavnom, mislim da je to dobra ideja i mislim da treba staviti malo veću cijenu licence.“, izjavio je Azer Bašić iz studija Strayless Productions.

14.02.2017 Autor:  


Poslovi @ Jooble

Phantom Fury | RECENZIJA (PS5)

OSTALO SA DOMACE SCENE

18.11.2024

GALERIJA: Kako je izgledalo na ovogodišnjem Reboot InfoGameru u Zagrebu

Autor:  

Završio je ovogodišnji Reboot InfoGamer sajam na Zagrebačkom velesajmu gdje su posjetitelji imali priliku uživati u finalu 14. sezone A1 Adria lige, prisustvovati na raznim dodjelama nagrada, ali isprobati razne najnovije igre od svjetski poznatih izdavača te igre u razvoju na kojima rade developeri iz regije.

Reboot-InfoGamer-2024_19Što se tiče te indie zone, Reboot InfoGamer je i ove godine ponudio mjesto za male regionalne studije koji su imali priliku predstaviti svoje projekte. Tijekom sajma održala se i dodjela nagrada za najbolje indie igre, a Bullets & Brains je osvojio nagradu “Gamers Choice Awards”, dok je Tea for Sana osvojio “Best Indie Game of Reboot InfoGamer 2024″ nagradu.

Dok su se na sajmu nalazile razne nove igre, kao i nova PlayStation 5 Pro konzola i PlayStation VR2, posjetitelji su mogli uživati i u društvenim igrama – prostoru kojeg je vodila Carta Magica, ali i retro odjelu gdje se u subotu održao uvijek zanimljivi turnir u Tetrisu.

Uz isprobavanje raznih igara, posjetitelji su mogli popričati i sa studijima koji su osobno došli predstaviti svoje projekte – bilo za savjete oko samog razvoja igara ili ostvariti kontakte za potencijalno zapošljavanje u ovoj industriji.

Reboot InfoGamer 2024 je uspješno povećao svoj izložbeni prostor, vrativši se na period prije pandemije koja je krenula krajem 2019. godine te je sada nudio više od deset tisuća metara kvadratnih. Dok je sam sajam nudio raznovrsan sadržaj za mlađu generaciju s raznim igrama, trgovinama s igračkama i dodjelama nagradama na glavnoj pozornici, najviše pritužbi koje smo čuli od drugih tijekom sajma bio je nedostatak sadržaj za malo stariju generaciju koja je spremna potrošiti novce za svoj najdraži hobi, kao i nekih evenata poput turnira u igrama Street Fighter 2, Soulcalibur 6 i Dragonball FighterZ koje je 2019. organizirao Crouch Guard. Unatoč tim nekim primjedbama, smatramo da Reboot InfoGamer ima velikog potencijala za rast i veselimo se što će ponuditi posjetiteljima sljedeće godine.

GALERIJA:

Reboot-InfoGamer-2024_1

Reboot-InfoGamer-2024_15

Reboot-InfoGamer-2024_6

Reboot-InfoGamer-2024_2

Reboot-InfoGamer-2024_3

Reboot-InfoGamer-2024_14

Reboot-InfoGamer-2024_7

Reboot-InfoGamer-2024_8

Reboot-InfoGamer-2024_5

Reboot-InfoGamer-2024_11

Reboot-InfoGamer-2024_13

Reboot-InfoGamer-2024_9

Reboot-InfoGamer-2024_16

Reboot-InfoGamer-2024_21

Reboot-InfoGamer-2024_18

Reboot-InfoGamer-2024_4



misc
14.11.2024

Službeno započeo ovogodišnji Reboot InfoGamer na Zagrebačkom Velesajmu

Autor:  

Domaći gaming sajam Reboot InfoGamer powered by A1 danas je otvorio vrata za svoje posjetitelje na Zagrebačkom velesajmu koji će tamo moći uživati u najnovijim igrama i raznim gaming događanjima.

Reboot InfoGamer 2024_1Ovog puta raspoređen kroz četiri paviljona s više od 10 tisuća metara kvadratnih izlagačkog prostora, posjetitelji će moći pratiti  finale 14. sezone A1 Adria lige te finale A1 Student eChallenge esport lige, prisustvovati na raznim dodjelama nagrada, isprobati novu PlayStation 5 Pro konzolu, upoznati se s influencerima iz regije, zaigrati nove indie igre od domaćih developera, ali i uživati u posebnom VR odjelu. Na sajmu su također dostupni i dućani s gaming periferijom te raznim knjigama, figurama i društvenim igrama.

Svi zainteresirani mogu nabaviti svoju ulaznicu online ili na samom ulazu sajma. Cijena jednodnevne ulaznice iznosi 12,50€, dok ona za sva četiri dana iznosi 25,00€. Što se tiče djece u starosti do pet godina, oni imaju besplatan pristup ovogodišnjem izdanju sajma.

misc
23.10.2024

Stigao The Talos Principle DLC za domaću igru Escape Simulator

Autor:  

Samoborski studio Pine Studio je u suradnji s Croteamom i Devolver Digital lansirao besplatan DLC za svoju igru Escape Simulator pod imenom The Talos Principle kojeg svi kupci igre mogu besplatno preuzeti i zaigrati.

Escape-Simulator-Talos_1Ovaj DLC uvodi jedan dodatni escape room inspiriran puzzle igrom The Talos Principle koji će igračima nuditi oko 45 minuta dodatnog igranja. Što se tiče predmeta koji dolaze s ovim DLC-jem, oni će biti dostupni kao dio editora sa sljedećim ažuriranjem koji bi trebao stići tijekom sljedećeg tjedna.

Escape Room je puzzle igra inspirirana ‘escape room’ mehanikama koju možete zaigrati samostalno ili s drugima u online co-op-u. Tu je i editor s kojim možete dizajnirati vlastite sobe i zagonetke, ali i isprobati tuđe izazove. Igra je do sada primila 15,4 tisuće korisničkih recenzija na Steamu od kojih je čak 14,5 tisuća ocijenjeno pozitivno.

misc
22.10.2024

Rekordan rast zaposlenosti obilježio 2023. za domaću gaming industriju

Autor:  

Rekordan broj zaposlenih, decentralizacija prihoda te iznimna popularnost hrvatskih igara na globalnoj sceni trendovi su koji su obilježili hrvatsku industriju videoigara u 2023. godini. Najnovije istraživanje Klastera hrvatskih proizvođača videoigara, provedeno u suradnji s A1 Hrvatska, pokazalo je kako je protekle godine u realizaciji popularnih gejming naslova sudjelovalo čak 532 zaposlenih, najviše do sada. Osim toga, u usporedbi s 2019. udvostručio se broj poduzeća s više od deset zaposlenika, a po prvi puta deset najvećih gejming tvrtki nije generiralo većinu prihoda nacionalne industrije.

A1 Gaming_1Istraživanje je otkrilo i kako hrvatske igre uživaju iznimnu popularnost na globalnoj razini. Naime, one su među igračima koji koriste platformu Steam bile čak tri puta zastupljenije nego naslovi proizvođača iz drugih zemalja. Pored toga, zanimljiv je i podatak kako je 68 posto nacionalnih proizvođača u procesu razvoja videoigara koristilo umjetnu inteligenciju, što upućuje na činjenicu kako se sve više studija za ubrzanje razvoja, poboljšanje kreativnih procesa te optimizaciju produkcije igara oslanja na ovu tehnologiju.

Podaci pokazuju kako je hrvatska gejming industrija u protekloj godini doživjela procvat i postala prepoznatljiva na svjetskoj sceni. Trenutno se u Hrvatskoj razvija preko 150 videoigara što je rezultat kreativnosti profesionalaca, ali i kontinuiranog rada i ulaganja u tehnološke inovacije. Posebno nas raduje činjenica da se tržište ravnomjerno razvija i raspodjeljuje među većim brojem gejming studija, jer to doprinosi dugoročno održivom rastu industrije. Osim toga, ključan je podatak da je čak 23 posto studija odustalo od financijskih prilika koje bi imale potencijalno štetan utjecaj na igrače, kao što su kockarski mehanizmi i nepošteno reklamiranje. Znak je to visoke razine profesionalnosti i etičnosti koji su iznimno važni preduvjeti kvalitetnog razvoja i budućnosti nacionalne industrije proizvodnje videoigara“, istaknuo je Aleksandar Gavrilović, glavni tajnik Klastera hrvatskih proizvođača videoigara i direktor Gamechuck studija.

A1 Gaming_2U rastu nacionalne industrije videoigara iznimno je važna i podrška institucija. Zakonom o audiovizualnim djelatnostima iz 2018. godine proizvodnja videoigara definirana je kao audiovizualna djelatnost čime je stvoren pravni okvir za njen daljnji razvoj. Ministarstvo kulture i HAVC od tada su pružili preko milijun eura poticaja hrvatskoj gejming industriji, a preko milijun eura investicija stiglo je iz fonda Kreativne Europe.

Kada smo u A1 Hrvatska prije osam godina krenuli razvijati projekte i pružati podršku domaćoj gejming sceni, radilo se o industriji koja je bila u svojevrsnim začecima. Iznimno smo ponosni što smo prepoznali njen potencijal i pridonijeli njenom razvoju u globalnog igrača. Biti dio te priče predstavlja nam više od poslovnog uspjeha, jer smo od samog početka težili postizanju idealne sinergije između inovacije i sigurnosti u gejmingu. Zato naši prepoznatljivi projekti poput A1 Adria League, A1 Student eChallengea i platforme #BoljiOnline nisu samo središta inovacije, zabave i edukacije, već su postali ključni u izgradnji sigurnijeg i kreativnijeg online svijeta. O njihovoj iznimnoj popularnosti svjedoči i činjenica da se za sudjelovanje u 14. sezoni A1 Adria League prijavio rekordan broj natjecatelja, njih više od 3500. Stoga, nastavljamo i dalje osnaživati domaću gejming industriju i zajednicu te zajedno graditi budućnost koja nadilazi granice zabave i pridonosi stvaranju digitalnog svijeta koji inspirira, povezuje i osnažuje“, poručila je Diana Svalina, viša specijalistica za marketinške komunikacije i evente, A1 Hrvatska.

Grupna faza 14. sezone A1 Adria League i 4. sezone A1 Student eChallengea u punom je jeku. Igrači se natječu u popularnim naslovima poput CS2 i FC25, a najvještiji od njih izborit će finale koje će se odigrati na spektakularnoj A1 pozornici u programu festivala Reboot InfoGamer powered by A1.

Za jubilarno 10. izdanje Reboot InfoGamera powered by A1 pripremili smo program koji će biti bogatiji nego ikada prije. Na više od 10.000m2, u četiri paviljona – 8a, 9, 11a, 10a, od 14. do 17. studenoga, posjetitelje će dočekati preko 100 raznih zanimljivih izlagača. Naglasak će biti na finalima esport natjecanja, predstavljanju najnovijih gejming trendova i upoznavanju posjetitelja s popularnim videoigrama. U suradnji s našim partnerima iz A1, pružit ćemo vrhunski doživljaj i iskustvo koje će oduševiti sve ljubitelje videoigara, neovisno o tome jesu li strastveni igrači ili samo žele djelomično uroniti u svijet gejminga“, zaključio je Damir Đurović, suosnivač i direktor tvrtke Reboot te organizator Reboot InfoGamer powered by A1 sajma.

misc

Popravite svoju retro konzolu