Službeno je započela druga runda u dizajniranju antivirusnih proteina protiv koronavirusa COVID-19 uz pomoć besplatne online igre Foldit. Ta druga runda je došla s novim zadatkom koji nudi niz manjih unaprjeđenja.
Što se tiče dosadašnjih rješenja od strane igrača, znanstvenici Instituta za dizajn proteina u Seattleu ih planiraju uključiti u intenzivnu računalnu analizu i procijeniti hoće li se dizajnirani proteini pravilno saviti te mogu li se vezati uz koronavirus. Obećavajući rezultati tada odlaze na laboratorijsko testiranje i razvijanje dizajniranih proteina.
Foldit je igra u kojoj igrači mogu samim igranjem sudjelovati u važnim znanstvenim istraživanjima. Originalno je stigla na tržište u 2008. godini, a dizajnirana je na način da igrači ne trebaju imati prethodnog znanja u medicini i biokemiji kako bi je mogli igrati i time rješavali dostupne probleme. Ideja iza igre je jednostavna – savijanje proteina kako bi ih doveli u što stabilnije stanje. Što stabilnije stanje, to ćete dobiti bolji rezultat koje možete uspoređivati s drugim igračima iz cijeloga svijeta.
Znanstvenici su dizajnirali ovu igru kako bi vidjeli može li ljudsko prepoznavanje uzoraka i mogućnost rješavanja zagonetki biti učinkovitije nego trenutni računalni softveri, a sudeći po izvještaju u znanstvenom časopisu Nature u 2010. godini, pedeset sedam tisuća igrača Foldita uspjeli su u nekim situacijama nadmašiti rezultate računala.
“Ljudi koriste puno veći raspon metoda istraživanja nego računala. Različiti igrači koriste različite pokrete, ovisno o vrsti slagalice i tijekom trajanja rješavanja te slagalice.“, izjavio je Zoran Popović, profesor Sveučilišta u Washingtonu i autor tog izvještaja.
U 2011. godini uspjeli su dešifrirati i kristalnu strukturu retrovirusne proteaze M-PMV – virusa koji je uzrokovao simptome slične HIV-u. Dok je taj problem bio neriješen petnaest godina, igrači su uz pomoć ove igre uspjeli producirati 3D model enzima u samo deset dana što je pomoglo u dizajniranju novih lijekova.
08.03.2020
Autor: Vedran Sabljak