Što developeri iz regije misle o Steam Directu i odlasku Greenlighta

Nakon što je Valve to spomenuo nekoliko puta tijekom prethodnih godina, prije manje od tjedan dana stigla je odluka da Greenlight sistem odlazi u prošlost te da na njegovo mjesto dolazi Steam Direct – sistem koji će proizvođačima igara ostvariti pristup servisu bez korisničkog glasanja, ali s vjerojatno većom kotizacijom.

Dok su neki mediji više usmjereni prema mogućim negativnim posljedicama zbog ove promjene, nešto na što je oštro reagirao Jonathan Blow, developer iza igara Braid i The Witness, odlučili smo upitati proizvođače igara iz ove regije što misle o ovom novom sistemu koji će stići tijekom proljeća ove godine.

  •  CROTEAM

seriousSamVRTFE_image2

Definitivno se moramo složiti s Valveovim stavom da je Greenlight potrebno zamijeniti, ili barem promijeniti. U originalu dizajniran da riješi probleme vidljivosti i pristupačnosti tržištu za male indie timove, Greenlight se s jedne strane pokazao kao velik napredak u odnosu na stanje koje je vladalo prije, ali s druge strane iznjedrio je mnoge probleme. Počevši od nesigurnosti, pa do raznih pokušaja manipulacija, poput takozvanih “asset flip” igara (gdje zlonamjerni developeri iskorištavaju tržište tako što postojeće igre izdaju ponovo s novim modelima, skinutih s npr. Unity storea), zatim bundle targeting (gdje se izdaju low-quality igre koje nikada neće ništa dobro prodati na Steamu, samo da se izvuku novci od 3rd party bundle site-ova) i sl.

Činjenica jest da se kao rezultat Greenlighta na Steam-u pojavilo puno dobrih novih indie igara koje se bez njega ne bi nikad izdale… ali isto tako da se počeo pretvarati u nešto slično mobile store-ovima gdje je od brda novih naslova upitne kvalitete teško naći sto je zapravo dobro. Tako da je svakako pohvalno vidjeti da je i Valve uočio probleme na koje su se, uostalom, i samo indie developeri žalili, i da žele napraviti nešto da se situacija poboljša. Naravno, sada cijeli Internet bruji o tih 5000 kao da je to konačna brojka, mada se to spominjalo samo kao gornja granica raspona mogućeg raspona o kojem se razmišlja. Što će Valve na kraju odlučiti, teško je znati, i u ovom trenutku nezahvalno je komentirati što bi “trebali” napraviti, kao što to mnogi pokušavaju. Situacija nije tako crno-bijela da bi se lako moglo vidjeti neko idealno rješenje koje će sve zadovoljiti. Što god da će Valve na kraju odabrati sigurno je da će barem netko biti nesretan. Ako Valve dobro odabere točne uvjete za Steam Direct, nadamo se da će nesretni biti jedino oni developeri koji su sustav iskorištavali na štetu ostalih.“, izjavio je Alen Ladavac iz Croteama.

  •  GAMEPIRES

gas-guzzlers_image1

Još je rano za finalni sud jer će to primarno ovisiti o visini kotizacije. Za neke manje indie developere 5000 dolara je ozbiljan novac. Greenlight se nikad nije trebao dogoditi i ulazak u Steam store bi trebao biti automatski uz eventualno simboličnu cijenu od 100$ da se profiltriraju šale. Prenapučenosti se ne treba bojati jer ona je neizbježna čak i uz filtriranje kvalitetnih naslova. Opet će se dogoditi da će jednog dana biti u trgovini 10.000 kvalitetnih naslova koje sigurno nitko neće listati kroz trgovinu. Naslovi se ne prodaju jer su na Steam-u, nego zato što se igra reklamira svim mogućim sredstvima, a Steam je samo platforma za trgovanje.

Kad korisnik upozna neki naslov kroz reklamu, recenziju, YouTube film, dodaje ga u wishlist i kupuje odmah ili u trenutku kad ima novac. Vrlo jednostavno. Valve pokušava prodati ovaj potez kao brigu za korisnike, ali se opet radi o tome da žele skinuti što više posla sa svojih leđa. To su pokušali prvi put s Greenlightom gdje su prebacili vrući krumpir u ruke developera i korisnika, iako je Valve taj koji bi trebao raditi kontrolu kvalitete od prvog dana ako je to toliko bitno. Greenlight je poslužio usput kao test platforma za primanje veće količine developera od jednom i sada se opet nameće Steam Direct gdje će Valve imati minimalni angažman oko procjene naslova.“, izjavio je Andrej Levenski iz studija Gamepires.

  •  EXORDIUM GAMES

bearWithMeNovi_image1
S obzirom na to da je u 2016. godini objavljeno trenutno čak 40% kataloga Steam-a bilo je za očekivati da je potrebna reakcija. Steam je već neko vrijeme otvoreno govorio o tome kako stalno razmišljaju o unaprjeđenju svih svojih usluga pa tako i Greenlight-a. Vjerujem da je zaista potrebno učiniti sve što je u njihovoj snazi kako bi se smanjio broj objavljenog shovelware-a i naslova koji ruše ugled same platforme, no pitanje je hoće li to postići podizanjem novčane participacije. U svakom slučaju mi je drago da Steam prepoznaje probleme i reagira, no kako će to na kraju rezultirati tek treba vidjeti.“, izjavio je Andrej Kovačević iz studija Exordium Games.

  • IRONWARD

redsolstice_image2

“Podržavam promjenu na bolje, ali idealno rješenje po meni bi bilo da onaj tko glasa YES na Greenlightu ima obavezu kupiti to ili odmah dati 1$ developeru sa svog računa. Nešto u tom stilu bi moglo da ljudi stvarno promisle na što će kliknuti YES. Veća kotizacija će i dalje onima koji imaju puno novaca omogućiti da plasiraju loše igre, dok će manji imati samo većih problema. Nije rješenje, ali svakako je bolje od trenutačnog sustava.”, izjavili su iz studija Ironward.

  • CATEIA GAMES

twinMoons_image1

“Pozdravljamo odluku Valve-a. Bojazan igrača je bio u tome što će se s Greenlightom dogoditi ista stvar kao i s mobilnim app store-ovima, a to je šuma svakojakih aplikacija koja će saturirati tržište. No Valve je s kotizacijom po aplikaciji zapravo napravio dobru stvar. Smanjili su mogućnost da developeri objavljuju “neozbiljnu” igru ili troll aplikacije. Volio bi vidjeti kako će tu kotizaciju riješiti, možda da se na neki način vrati developerima, kroz zaradu od igre ili što već. Tako da taj iznos ne bude “porez” već “dokaz ozbiljnosti” koji će se u cijelosti ili barem djelomično refundirati.”, izjavio je Krešimir Špes iz studija Cateia Games.
  • PINE STUDIO

seum_image5

Steam se trenutno pretvara u app store na kojem izlazi sve više nekvalitetnih igara od dolar-dva, sve je više scam igara i očigledno je da Greenlight u ovom obliku nije dobar. Zbog te prezasićenosti tržišta postalo je jako teško doći do dovoljne vidljivosti na Steamu, a samim time i do željene prodaje. Steam Direct neće puno promijeniti ako se Valve odluči staviti nižu cijenu kotizacije, ali ako se odluče na maksimalnu cijenu od 5000 dolara možda se i primijeti promjena, nadam se na bolje. Mi trenutno navijamo za to, ali vrijeme će pokazati.“, izjavio je Boris Barbir iz studija Pine Studio.

  • PHIME STUDIO

madDojo_image1

Jedino pitanje koje se postavlja kod Steam Directa jest: Hoće li uvođenje kvote zaista riješiti problem? Lansirati i dobro prodati indie igru, koliko god kvalitetna bila, nije lagani posao. Marketing se mora odraditi i daleko van kruga Steama, a uvođenje kvote po igri bi upravo pogodilo one koji imaju potencijalno dobru ideju, a nemaju puno novaca.

S druge strane, postoje ljudi s puno novaca koji će moći priuštiti bilo koju kvotu, a to ne mora biti potkrijepljeno kvalitetnom igrom. Drugim riječima, uvođenje i visina kvote i dalje ne obećava kvalitetu. Jedino će donekle smanjiti obujam pristiglih naslova. Time se onda stječe dojam kako Steam ima cilj zaraditi na indie developerima, a ne praveći profit od njihovih igara. U svakom slučaju, finalno mišljenje o Steam Directu možemo dati tek bude objavljena visina kvote te kakav će tretman i vidljivost imati takve igre kada se pojave u trgovini.

Ako će uplaćivanje kvote predstavljati veću posvećenost osoblja Valvea u oblikovanju naslova, kao i bolju vidljivost u trgovini kada igra ugleda svjetlost dana, onda bi se moglo reći da je Steam Direct opravdan. U suprotnome, ako developeri budu u najvećoj mjeri prepušteni sami sebi što se tiče marketinga, kao do sada, ne vidimo puno prednosti od Steam Directa – ni za developere, ni za igrače.

  • STUDIO SPEKTAR

viktor_2

S jedne strane, fiksno plaćanje je definitivno brže i sigurnije rješenje od Greenlighta za koji smo čekali nekoliko mjeseci da prođemo. S druge strane, ulazak na Steam nas je koštao samo jednokratnu svotu od 90 eura, a indie tim koji tek počinje bi trošak veći od par stotina dolara po igri vjerojatno mogao platiti samo nauštrb nekog drugog važnog troška kao što je odlazak na konferenciju ili marketing, a možda bi jednostavno morali zaobići Steam. Trebamo tek vidjeti što Valve planira učiniti sa Steam Direct, ali nadamo se da sustav neće stavljati developere s dobrim financiranjem ispred developera s dobrim sadržajem.“, izjavili su iz Studio Spektar.

  • TANAIS GAMES

saintKotar_image2

“Ne znam koliko će ta promjena dobrog donijeti. Možda pomogne kod onih potpuno bezveznih flash igara koje se stavljaju na Steam čisto radi nekakvog pokušaja zarade. To bi moglo obeshrabriti takve developere, pa samim time i pročistiti malo zatrpanost svakakvim lošim igrama. No također bi moglo obeshrabriti one male studije koji nemaju kapitala. Kada bi iznos bio određen na temelju nekakve povijesti, pa bi recimo Rockstar plaćao punu cijenu od 5 tisuća dolara, dok bi nepoznati studio poput nas platio 100 dolara, to bi već imalo smisla.

Smatram da je nepošteno da mali nezavisni studiji, pogotovo oni koji tek počinju ili jednočlani developeri, da oni plaćaju isti iznos kao i AAA developeri ili nezavisni developeri s više već prethodno izdanih naslova. Vidjet ćemo što će Valve na kraju odlučiti, no smatram da je Greenlight mogao ostati, ali uz doradu načina funkcioniranja: Trebalo je zaposliti nekoliko osoba koje će se u Valveu baviti samo biranjem onoga što će proći Greenlight i ono što neće.”

  • SOMNIUM GAMES

inked_image3

“Vidjeli smo vijest o promjeni i iako generalno mislimo kako je to dobra stvar, nažalost ne možemo dati neko detaljno mišljenje. Naime, nikada nismo ušli u proces Greenlighta, a o Directu bi konačni sud mogli dati tek kada će njegov model biti potpuno razrađen.“, izjavili su iz studija Somnium Games.

  • STRAYLESS PRODUCTIONS

deepInTheForest_image3

Mislim da je to dobar potez. Što se tiče studija, za neke je loše. Više ide u korist igrača jer koliko sam mogao shvatiti, bit će razni ugovori između developera i Steama, da moramo ispuniti sve sto obećavamo što se tiče igre, da dajemo podršku igračima itd. Uglavnom, mislim da je to dobra ideja i mislim da treba staviti malo veću cijenu licence.“, izjavio je Azer Bašić iz studija Strayless Productions.

14.02.2017 Autor:  

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Leave your thoughts

Pravila ponašanja u komentarima pročitajte u našem Bontonu komentiranja

Reboot Develop 2018: Vijesti s konferencije

OSTALO SA DOMACE SCENE

20.04.2018

PC verzija hrvatske igre Last Encounter sljedećeg mjeseca dolazi na Steam

Autor:  

Zagrebački studio Exordium Games najavio je kako će njena igra Last Encounter biti dostupna na Steamu od 08. svibnja ove godine. Što se tiče PlayStation 4, Xbox One i Nintendo Switch verzija te igre, one će stići na tržište u trećem tromjesečju.

lastEncounter_image1U pitanju je akcijska roguelike igra u kojoj igrači preuzimaju ulogu pilota pri njihovom posljednjem pokušaju obrane od invazije vanzemaljaca koja je gotovo uništila cijelu Zemlju. Osim što će nuditi mogućnost razvijanja svojeg broda i kombiniranje raznih komponenata s ciljem izrade oružja koji će najbolje odgovarati samom igraču, Last Encounter dolazi i s lokalnim multiplayerom za četiri igrača.

Exordium Games također je zaslužan za point-and-click igru Bear With Me čije je kolekcionarsko izdanje stiglo na Steam u veljači ove godine.

https://www.youtube.com/watch?v=Eo-hvezVw-8

misc
20.04.2018

Reboot Develop 2018 – Vijesti s konferencije

Autor:  

Tvrtka Bongfish zajedno u partnerstvu s Wargamingom objavila je kako je u potrazi za UX dizajnerima koji bi radili na korisničkom sučelju igre World of Tanks. Zainteresirani za ovu poziciju…

world_of_tanks_2

Povodom ovogodišnjeg Reboot Develop sajma, na jednim od mnogih štandova predstavlja se i sisačko-moslavački poduzetnički inkubator za potporu…

pismo_image2

Wargaming Alliance, izdavački odjel svjetski poznate tvrtke Wargaming koja stoji iza naslova kao što su World of Tanks i World of Warships, danas je najavila suradnju s beogradskom…

WargamingAllianceMadHeadGames_image

Povodom današnjeg otvorenja ovogodišnje Reboot Develop konferencije, glavni izvršni direktor Reboota Damir Đurović izjavio je kako će se ime Reboot Develop proširiti…

rebootDevelop2018_image4

Tijekom prve prezentacije ovogodišnje Reboot Develop konferencije, pozornicu je preuzeo Alen Ladavac iz hrvatskog studija Croteam koji je najavio dugoočekivanu igru Serious Sam 4 te…

seriousSam4_image1

Službeno je započela ovogodišnja Reboot Develop 2018 konferencija s orkestrom koji je odsvirao skladbe iz popularnog Star Wars serijala. Nakon uvodnog orkestra…

rebootDevelop2018_image2

misc
19.04.2018

Wargaming Alliance najavio suradnju s beogradskim Mad Head Gamesom

Autor:  

Wargaming Alliance, izdavački odjel svjetski poznate tvrtke Wargaming koja stoji iza naslova kao što su World of Tanks i World of Warships, danas je najavila suradnju s beogradskom tvrtkom Mad Head Games u kojem će funkcionirati kao izdavač njene još nenajavljene multiplayer igre napravljene po uzoru games-as-a-service (GaaS) modela.

WargamingAllianceMadHeadGames_imageMad Head Games je zaista jedan od najstrastvenijih i najdinamičnijih razvojnih timova s kojim sam imao zadovoljstvo raditi. Drago mi je poželjeti im dobrodošlicu u Alliance gdje ćemo blisko surađivati na novom, za sada nenajavljenom naslovu Wargaming portfelja.“, izjavio je Jerry Prochazka, voditelj odjela Wargaming Alliance.

Mad Head Games uspio se izdvojiti iz stotinu prijavljenih koji su se tijekom 2017. godine odlučili prikazati svoje radove Wargaming Allianceu zbog svojeg pristupa stavljanja igrača na prvo mjesto.

U ovoj suradnji, Wargaming Alliance pružit će sve što će biti potrebno za stvaranje ovog naslova – od korisničke podrške, marketinga i upravljanja online zajednice. Također, bit će zaslužan i za lansiranje fizičkih verzija te igre na svim ključnim tržištima.

Nakon godina koje smo proveli unutar casual industrije videoigara, odlučili smo se za preokret koji će nas vratiti našim korijenima unutar hardcore industrije i gaming naslovima uz koje smo odrasli.“, izjavio je Nenad Tomić, glavni izvršni direktor tvrtke Mad Head Games.

Više informacija o ovoj igri bit će objavljeno tijekom ovogodišnjih većih gaming sajmova kao što su E3 i Gamescom.

misc
19.04.2018

Reboot Develop konferencija sljedeće godine dolazi i u Kanadu

Autor:  

Povodom današnjeg otvorenja ovogodišnje Reboot Develop konferencije, glavni izvršni direktor Reboota Damir Đurović izjavio je kako će se ime Reboot Develop proširiti u novu državu – Kanadu.

rebootDevelop2018_image2“Ne da smo samo uspjeli izgraditi raznovrsnu, unikatnu i kvalitetnu listu predavača već smo i povisili ljestvicu s revolucionarnom 2018. konferencijom na mnogo drugih načina. Kada smo krenuli s radom na Reboot Developu prije 5 godina, nitko nije mogao znati da se u tako malo vrijeme konferencija može, ne samo istaknuti kao jedna od najvećih događaja u industriji, već biti i jedna od najrelevantnijih”, započeo je Đurović.

“Od sada, stvari će se promijeniti. Kako će Dubrovnik ostati glavna proljetna konferencija, mijenjamo joj ime na Reboot Develop Blue. To će pokrenuti jedan potpuno drugi događaj na drugom kraju svijeta. Reboot Develop Red će nastaviti graditi naš unikatan potpis i kvalitetu i bit će smješten u zemlji koja ima jedne od najkreativnijih developera u industriji, u Kanadi.”

Đurović je nadodao kako je trenutni plan provesti Reboot Develop kroz cijelu sezonu s prvim događajem u 2019. godini te da će u tim dovesti nove partnere koje će najaviti u narednim mjesecima.

Osim toga, Reboot planira u Dubrovnik dovesti novu konferenciju i natječaje koji su usredotočeni na studente te koja će se odvijati u isto vrijeme kao i Reboot Develop Blue.

misc

Sylvio - VIDEO RECENZIJA (PS4)