Što developeri iz regije misle o Steam Directu i odlasku Greenlighta

Nakon što je Valve to spomenuo nekoliko puta tijekom prethodnih godina, prije manje od tjedan dana stigla je odluka da Greenlight sistem odlazi u prošlost te da na njegovo mjesto dolazi Steam Direct – sistem koji će proizvođačima igara ostvariti pristup servisu bez korisničkog glasanja, ali s vjerojatno većom kotizacijom.

Dok su neki mediji više usmjereni prema mogućim negativnim posljedicama zbog ove promjene, nešto na što je oštro reagirao Jonathan Blow, developer iza igara Braid i The Witness, odlučili smo upitati proizvođače igara iz ove regije što misle o ovom novom sistemu koji će stići tijekom proljeća ove godine.

  •  CROTEAM

seriousSamVRTFE_image2

Definitivno se moramo složiti s Valveovim stavom da je Greenlight potrebno zamijeniti, ili barem promijeniti. U originalu dizajniran da riješi probleme vidljivosti i pristupačnosti tržištu za male indie timove, Greenlight se s jedne strane pokazao kao velik napredak u odnosu na stanje koje je vladalo prije, ali s druge strane iznjedrio je mnoge probleme. Počevši od nesigurnosti, pa do raznih pokušaja manipulacija, poput takozvanih “asset flip” igara (gdje zlonamjerni developeri iskorištavaju tržište tako što postojeće igre izdaju ponovo s novim modelima, skinutih s npr. Unity storea), zatim bundle targeting (gdje se izdaju low-quality igre koje nikada neće ništa dobro prodati na Steamu, samo da se izvuku novci od 3rd party bundle site-ova) i sl.

Činjenica jest da se kao rezultat Greenlighta na Steam-u pojavilo puno dobrih novih indie igara koje se bez njega ne bi nikad izdale… ali isto tako da se počeo pretvarati u nešto slično mobile store-ovima gdje je od brda novih naslova upitne kvalitete teško naći sto je zapravo dobro. Tako da je svakako pohvalno vidjeti da je i Valve uočio probleme na koje su se, uostalom, i samo indie developeri žalili, i da žele napraviti nešto da se situacija poboljša. Naravno, sada cijeli Internet bruji o tih 5000 kao da je to konačna brojka, mada se to spominjalo samo kao gornja granica raspona mogućeg raspona o kojem se razmišlja. Što će Valve na kraju odlučiti, teško je znati, i u ovom trenutku nezahvalno je komentirati što bi “trebali” napraviti, kao što to mnogi pokušavaju. Situacija nije tako crno-bijela da bi se lako moglo vidjeti neko idealno rješenje koje će sve zadovoljiti. Što god da će Valve na kraju odabrati sigurno je da će barem netko biti nesretan. Ako Valve dobro odabere točne uvjete za Steam Direct, nadamo se da će nesretni biti jedino oni developeri koji su sustav iskorištavali na štetu ostalih.“, izjavio je Alen Ladavac iz Croteama.

  •  GAMEPIRES

gas-guzzlers_image1

Još je rano za finalni sud jer će to primarno ovisiti o visini kotizacije. Za neke manje indie developere 5000 dolara je ozbiljan novac. Greenlight se nikad nije trebao dogoditi i ulazak u Steam store bi trebao biti automatski uz eventualno simboličnu cijenu od 100$ da se profiltriraju šale. Prenapučenosti se ne treba bojati jer ona je neizbježna čak i uz filtriranje kvalitetnih naslova. Opet će se dogoditi da će jednog dana biti u trgovini 10.000 kvalitetnih naslova koje sigurno nitko neće listati kroz trgovinu. Naslovi se ne prodaju jer su na Steam-u, nego zato što se igra reklamira svim mogućim sredstvima, a Steam je samo platforma za trgovanje.

Kad korisnik upozna neki naslov kroz reklamu, recenziju, YouTube film, dodaje ga u wishlist i kupuje odmah ili u trenutku kad ima novac. Vrlo jednostavno. Valve pokušava prodati ovaj potez kao brigu za korisnike, ali se opet radi o tome da žele skinuti što više posla sa svojih leđa. To su pokušali prvi put s Greenlightom gdje su prebacili vrući krumpir u ruke developera i korisnika, iako je Valve taj koji bi trebao raditi kontrolu kvalitete od prvog dana ako je to toliko bitno. Greenlight je poslužio usput kao test platforma za primanje veće količine developera od jednom i sada se opet nameće Steam Direct gdje će Valve imati minimalni angažman oko procjene naslova.“, izjavio je Andrej Levenski iz studija Gamepires.

  •  EXORDIUM GAMES

bearWithMeNovi_image1
S obzirom na to da je u 2016. godini objavljeno trenutno čak 40% kataloga Steam-a bilo je za očekivati da je potrebna reakcija. Steam je već neko vrijeme otvoreno govorio o tome kako stalno razmišljaju o unaprjeđenju svih svojih usluga pa tako i Greenlight-a. Vjerujem da je zaista potrebno učiniti sve što je u njihovoj snazi kako bi se smanjio broj objavljenog shovelware-a i naslova koji ruše ugled same platforme, no pitanje je hoće li to postići podizanjem novčane participacije. U svakom slučaju mi je drago da Steam prepoznaje probleme i reagira, no kako će to na kraju rezultirati tek treba vidjeti.“, izjavio je Andrej Kovačević iz studija Exordium Games.

  • IRONWARD

redsolstice_image2

“Podržavam promjenu na bolje, ali idealno rješenje po meni bi bilo da onaj tko glasa YES na Greenlightu ima obavezu kupiti to ili odmah dati 1$ developeru sa svog računa. Nešto u tom stilu bi moglo da ljudi stvarno promisle na što će kliknuti YES. Veća kotizacija će i dalje onima koji imaju puno novaca omogućiti da plasiraju loše igre, dok će manji imati samo većih problema. Nije rješenje, ali svakako je bolje od trenutačnog sustava.”, izjavili su iz studija Ironward.

  • CATEIA GAMES

twinMoons_image1

“Pozdravljamo odluku Valve-a. Bojazan igrača je bio u tome što će se s Greenlightom dogoditi ista stvar kao i s mobilnim app store-ovima, a to je šuma svakojakih aplikacija koja će saturirati tržište. No Valve je s kotizacijom po aplikaciji zapravo napravio dobru stvar. Smanjili su mogućnost da developeri objavljuju “neozbiljnu” igru ili troll aplikacije. Volio bi vidjeti kako će tu kotizaciju riješiti, možda da se na neki način vrati developerima, kroz zaradu od igre ili što već. Tako da taj iznos ne bude “porez” već “dokaz ozbiljnosti” koji će se u cijelosti ili barem djelomično refundirati.”, izjavio je Krešimir Špes iz studija Cateia Games.
  • PINE STUDIO

seum_image5

Steam se trenutno pretvara u app store na kojem izlazi sve više nekvalitetnih igara od dolar-dva, sve je više scam igara i očigledno je da Greenlight u ovom obliku nije dobar. Zbog te prezasićenosti tržišta postalo je jako teško doći do dovoljne vidljivosti na Steamu, a samim time i do željene prodaje. Steam Direct neće puno promijeniti ako se Valve odluči staviti nižu cijenu kotizacije, ali ako se odluče na maksimalnu cijenu od 5000 dolara možda se i primijeti promjena, nadam se na bolje. Mi trenutno navijamo za to, ali vrijeme će pokazati.“, izjavio je Boris Barbir iz studija Pine Studio.

  • PHIME STUDIO

madDojo_image1

Jedino pitanje koje se postavlja kod Steam Directa jest: Hoće li uvođenje kvote zaista riješiti problem? Lansirati i dobro prodati indie igru, koliko god kvalitetna bila, nije lagani posao. Marketing se mora odraditi i daleko van kruga Steama, a uvođenje kvote po igri bi upravo pogodilo one koji imaju potencijalno dobru ideju, a nemaju puno novaca.

S druge strane, postoje ljudi s puno novaca koji će moći priuštiti bilo koju kvotu, a to ne mora biti potkrijepljeno kvalitetnom igrom. Drugim riječima, uvođenje i visina kvote i dalje ne obećava kvalitetu. Jedino će donekle smanjiti obujam pristiglih naslova. Time se onda stječe dojam kako Steam ima cilj zaraditi na indie developerima, a ne praveći profit od njihovih igara. U svakom slučaju, finalno mišljenje o Steam Directu možemo dati tek bude objavljena visina kvote te kakav će tretman i vidljivost imati takve igre kada se pojave u trgovini.

Ako će uplaćivanje kvote predstavljati veću posvećenost osoblja Valvea u oblikovanju naslova, kao i bolju vidljivost u trgovini kada igra ugleda svjetlost dana, onda bi se moglo reći da je Steam Direct opravdan. U suprotnome, ako developeri budu u najvećoj mjeri prepušteni sami sebi što se tiče marketinga, kao do sada, ne vidimo puno prednosti od Steam Directa – ni za developere, ni za igrače.

  • STUDIO SPEKTAR

viktor_2

S jedne strane, fiksno plaćanje je definitivno brže i sigurnije rješenje od Greenlighta za koji smo čekali nekoliko mjeseci da prođemo. S druge strane, ulazak na Steam nas je koštao samo jednokratnu svotu od 90 eura, a indie tim koji tek počinje bi trošak veći od par stotina dolara po igri vjerojatno mogao platiti samo nauštrb nekog drugog važnog troška kao što je odlazak na konferenciju ili marketing, a možda bi jednostavno morali zaobići Steam. Trebamo tek vidjeti što Valve planira učiniti sa Steam Direct, ali nadamo se da sustav neće stavljati developere s dobrim financiranjem ispred developera s dobrim sadržajem.“, izjavili su iz Studio Spektar.

  • TANAIS GAMES

saintKotar_image2

“Ne znam koliko će ta promjena dobrog donijeti. Možda pomogne kod onih potpuno bezveznih flash igara koje se stavljaju na Steam čisto radi nekakvog pokušaja zarade. To bi moglo obeshrabriti takve developere, pa samim time i pročistiti malo zatrpanost svakakvim lošim igrama. No također bi moglo obeshrabriti one male studije koji nemaju kapitala. Kada bi iznos bio određen na temelju nekakve povijesti, pa bi recimo Rockstar plaćao punu cijenu od 5 tisuća dolara, dok bi nepoznati studio poput nas platio 100 dolara, to bi već imalo smisla.

Smatram da je nepošteno da mali nezavisni studiji, pogotovo oni koji tek počinju ili jednočlani developeri, da oni plaćaju isti iznos kao i AAA developeri ili nezavisni developeri s više već prethodno izdanih naslova. Vidjet ćemo što će Valve na kraju odlučiti, no smatram da je Greenlight mogao ostati, ali uz doradu načina funkcioniranja: Trebalo je zaposliti nekoliko osoba koje će se u Valveu baviti samo biranjem onoga što će proći Greenlight i ono što neće.”

  • SOMNIUM GAMES

inked_image3

“Vidjeli smo vijest o promjeni i iako generalno mislimo kako je to dobra stvar, nažalost ne možemo dati neko detaljno mišljenje. Naime, nikada nismo ušli u proces Greenlighta, a o Directu bi konačni sud mogli dati tek kada će njegov model biti potpuno razrađen.“, izjavili su iz studija Somnium Games.

  • STRAYLESS PRODUCTIONS

deepInTheForest_image3

Mislim da je to dobar potez. Što se tiče studija, za neke je loše. Više ide u korist igrača jer koliko sam mogao shvatiti, bit će razni ugovori između developera i Steama, da moramo ispuniti sve sto obećavamo što se tiče igre, da dajemo podršku igračima itd. Uglavnom, mislim da je to dobra ideja i mislim da treba staviti malo veću cijenu licence.“, izjavio je Azer Bašić iz studija Strayless Productions.

14.02.2017 Autor:  

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Leave your thoughts

Pravila ponašanja u komentarima pročitajte u našem Bontonu komentiranja

Besplatno preuzmite i zauvijek zadržite Assassin’s Creed IV: Black Flag

OSTALO SA DOMACE SCENE

24.11.2017

Započela velika završnica Vip Adria Lige na Reboot InfoGameru

Autor:  

Započela je završnica prve Vip Adria Lige na Reboot InfoGamer sajmu gdje će najbolji eSports igrači iz regije imati priliku natjecati se u igrama FIFA 18, Counter Strike: Global Offensive i League of Legends.

vipAdriaLeague_image1Rekordno izdanje Reboot InfoGamer sajma ulazi u svoju vruću završnicu koja će ove godine biti dodatno uveličana finalom Vip Adria League powered by ESL turnira. Oni ne samo da doprinose rastu i značaju Reboot Gamera kao jednog od najvećih sajmova na svijetu nego konačno podižu eSport u regiji na jednu sasvim novu razinu.“, izjavio je Damir Đurović, glavni izvršni direktor Reboota.

Dok je danas rezerviran za igru FIFA 18, posjetitelji sajma sutra će imati priliku pratiti veliko finale u igri Counter Strike: Global Offensive gdje će se četiri tima – Kilktech, Squared Esports, Valiance&Co i Zonic eSports natjecati za prvo mjesto. Posljednji dan InfoGamera bit će rezerviran za finale u League of Legendsu u kojem sudjeluju timovi Bontech, KlikTech, RUR Esports i x25 Esports. Najbolji eSports igrači ovih turnira natječu se za nagradni fond od 20.000 eura, ali i mjesto koje izravno vodi u grupnu fazu sedme sezone ESL Southeast Europe Championshipa koji će se održati u prvoj polovici 2018. godine.

Ligu smo pokrenuli vođeni idejom da kada bi ova regija imala profesionalno organiziranu ligu, tada bi se igrači i timovi samostalno usmjeravali prema profesionalnim gaming karijerama i time podigli razinu kvalitete svoje igre na užitak domaće publike. Sada kada je pred nama velika završnica mogu sa sigurnošću reći kako smo taj cilj postigli već u prvoj sezoni natjecanja. S nestrpljenjem očekujem veliko finale Vip Adria Lige i okršaj najboljih timova u regiji“, izjavio je Martin Kadinov, ESL-ov regionalni menadžer za Jugoistočnu Europu.

POVEZANE VIJESTI:

misc
24.11.2017

Getaway Garden: Igra za opuštanje na ovogodišnjem Reboot InfoGameru

Autor:  

Među raznim igrama koje posjetitelji mogu zaigrati na ovogodišnjem Reboot InfoGamer sajmu na Zagrebačkom Velesajmu nalazi se i jedna opuštajuća puzzle igra pod imenom Getaway Garden iza koje stoji mali indie studio Black Trumpet Games.

getawayGardenInfoGamer_image1U pitanju je jednostavna igra bez priče u kojoj igrači upravljaju protagonistom pod imenom Blue i guraju razne prepreke kako bi stvorili mostove potrebne za dolazak do svojeg odredišta.

Developeri razvijaju ovu igru u svoje slobodno vrijeme, a rade na njoj posljednjih godinu dana. Ovo je njihovo prvo prikazivanje igre na Reboot InfoGameru, a cilj im je prikupiti povratne informacije od igrača. Stoga, ako dolazite na sajam, navratite na njihov štand u indie odjelu i opustite se uz Gateway Garden te kažite im svoje mišljenje o igri.

Iako nema službenog datuma lansiranja, Black Trumpet Games smatra da će igra biti gotova do svibnja sljedeće godine. Trenutno cilja lansirati samo na PC, a ideju o konzolnim verzijama razmotrit će nakon lansiranja igre.

misc
23.11.2017

Hrvatska igra Bear With Me dolazi na PS4, Xbox One, Switch i mobilne uređaje

Autor:  

Andrej Kovačević iz hrvatske tvrtke Exordium Games potvrdio je danas tijekom Reboot InfoGamer sajma kako će njihova point-and-click igra Bear With Me također biti dostupna na PlayStation 4, Xbox One i Nintendo Switch konzolama. Također planiraju lansirati i verziju za mobilne uređaje.

bearWithMeNovi_image1Dok je Bear With Me dostupan na PC platformi u obliku tri epizode, verzija koja će stići na konzole nudit će sve epizode u jednom paketu. Uz to, Valve im je odobrio da učine istu stvar na Steamu što znači da planiraju lansirati i Collectors Edition te igre. Ona će nuditi cijelu igru, komentare tima, digitalni art book i soundtrack za cijenu koja će biti manja od sve tri epizode zajedno.

Iako još uvijek nema službeni datum lansiranja, Kovačević je izjavio kako se nadaju da će to možda biti početkom sljedeće godine ako neće biti većih poteškoća prilikom certificiranja. Nakon toga ciljaju lansirati i verzije za mobilne uređaje.

Iako je prošlo gotovo dvije godine otkad smo lansirali prvu epizodu, on još nije gotov. On sada ima ta četiri lansiranja – Steam i tri konzole. Onda nas čeka lansiranje na mobilne uređaje. Već imamo neke partnere u Kini, ali je epizoda zapela u ministarstvu jer oni odobravaju svaku igru. Dogovoreno je da nakon toga idemo na kineske mobilne mreže s njihova dva najveća teleoperatera.

Bear With Me je point-and-click avantura koja prati priču djevojčice Amber pri potrazi za njenim nestalim bratom. Posljednja epizoda stigla je na tržište tijekom prošlog mjeseca gdje je primila pozitivne reakcije od njenih igrača.

Presretni smo s reakcijama igrača na treću epizodu. Mislim da smo zadovoljili sve želje i ispunili sva očekivanja.

misc
23.11.2017

Reboot InfoGamer 2017: Najnovije vijesti sa sajma

Autor:  

Započela je završnica prve Vip Adria Lige na Reboot InfoGamer sajmu gdje će najbolji eSports igrači iz regije imati priliku natjecati se u igrama FIFA 18, Counter Strike: Global Offensive i League of Legends…

vipAdriaLeague_image1

Među raznim igrama koje posjetitelji mogu zaigrati na ovogodišnjem Reboot InfoGamer sajmu na Zagrebačkom Velesajmu nalazi se i jedna opuštajuća puzzle igra…

getawayGardenInfoGamer_image3

Andrej Kovačević iz hrvatske tvrtke Exordium Games potvrdio je danas tijekom Reboot InfoGamer sajma kako će njihova point-and-click igra Bear With Me također biti dostupna na PlayStation 4, Xbox One i Nintendo Switch konzolama. Također…

bearWithMeNovi_image1

Među mnogim indie igrama koje su dostupne na ovogodišnjem Reboot InfoGameru nalazi se jedan naslov koji se ističe od većine. Dok developeri svojim igračima uglavnom nude kontroler ili miš i tipkovnicu…

speed_limit_infogamer_2017_img2

Jučer je započelo ovogodišnje izdanje Reboot InfoGamer sajma na Zagrebačkom Velesajmu gdje su posjetitelji imali priliku uživati u svojim najomiljenijim igrama bez dužih čekanja u redovima…

rebootInfoGamer2017_image3

Posjetitelji ovogodišnjeg Reboot InfoGamer sajma imaju priliku zaigrati najnoviji projekt iz Machina inkubacije pod imenom Damon’s Quest. Iza igre stoji mladi tročlani studio…

DamonsQuest_image1

Danas u 10:00 službeno je započeo ovogodišnji Reboot InfoGamer sajam na Zagrebačkom Velesajmu gdje će posjetitelji do 26. studenog imati priliku isprobati…

rebootInfoGamer2017_image1

 

Za razliku od prijašnjih godina, ovaj InfoGamer se neće održati paralelno s međunarodnim sajmom knjiga Interliberom. Veličina samog sajma povećana je za jednu cijelu dvoranu te će posjetiteljima sada nuditi dvije glavne dvorane sa svjetski…

rebootInfoGamer2017_image1

Mobilni operater Vipnet jučer je najavio višegodišnje strateško partnerstvo s ESL-om kako bi doveli prvu regionalnu eSports ligu Vip Adria League i novi televizijski kanal eSportsTV. To partnerstvo…

VipESL_image1

misc

Sylvio - VIDEO RECENZIJA (PS4)