Što developeri iz regije misle o Steam Directu i odlasku Greenlighta

Nakon što je Valve to spomenuo nekoliko puta tijekom prethodnih godina, prije manje od tjedan dana stigla je odluka da Greenlight sistem odlazi u prošlost te da na njegovo mjesto dolazi Steam Direct – sistem koji će proizvođačima igara ostvariti pristup servisu bez korisničkog glasanja, ali s vjerojatno većom kotizacijom.

Dok su neki mediji više usmjereni prema mogućim negativnim posljedicama zbog ove promjene, nešto na što je oštro reagirao Jonathan Blow, developer iza igara Braid i The Witness, odlučili smo upitati proizvođače igara iz ove regije što misle o ovom novom sistemu koji će stići tijekom proljeća ove godine.

  •  CROTEAM

seriousSamVRTFE_image2

Definitivno se moramo složiti s Valveovim stavom da je Greenlight potrebno zamijeniti, ili barem promijeniti. U originalu dizajniran da riješi probleme vidljivosti i pristupačnosti tržištu za male indie timove, Greenlight se s jedne strane pokazao kao velik napredak u odnosu na stanje koje je vladalo prije, ali s druge strane iznjedrio je mnoge probleme. Počevši od nesigurnosti, pa do raznih pokušaja manipulacija, poput takozvanih “asset flip” igara (gdje zlonamjerni developeri iskorištavaju tržište tako što postojeće igre izdaju ponovo s novim modelima, skinutih s npr. Unity storea), zatim bundle targeting (gdje se izdaju low-quality igre koje nikada neće ništa dobro prodati na Steamu, samo da se izvuku novci od 3rd party bundle site-ova) i sl.

Činjenica jest da se kao rezultat Greenlighta na Steam-u pojavilo puno dobrih novih indie igara koje se bez njega ne bi nikad izdale… ali isto tako da se počeo pretvarati u nešto slično mobile store-ovima gdje je od brda novih naslova upitne kvalitete teško naći sto je zapravo dobro. Tako da je svakako pohvalno vidjeti da je i Valve uočio probleme na koje su se, uostalom, i samo indie developeri žalili, i da žele napraviti nešto da se situacija poboljša. Naravno, sada cijeli Internet bruji o tih 5000 kao da je to konačna brojka, mada se to spominjalo samo kao gornja granica raspona mogućeg raspona o kojem se razmišlja. Što će Valve na kraju odlučiti, teško je znati, i u ovom trenutku nezahvalno je komentirati što bi “trebali” napraviti, kao što to mnogi pokušavaju. Situacija nije tako crno-bijela da bi se lako moglo vidjeti neko idealno rješenje koje će sve zadovoljiti. Što god da će Valve na kraju odabrati sigurno je da će barem netko biti nesretan. Ako Valve dobro odabere točne uvjete za Steam Direct, nadamo se da će nesretni biti jedino oni developeri koji su sustav iskorištavali na štetu ostalih.“, izjavio je Alen Ladavac iz Croteama.

  •  GAMEPIRES

gas-guzzlers_image1

Još je rano za finalni sud jer će to primarno ovisiti o visini kotizacije. Za neke manje indie developere 5000 dolara je ozbiljan novac. Greenlight se nikad nije trebao dogoditi i ulazak u Steam store bi trebao biti automatski uz eventualno simboličnu cijenu od 100$ da se profiltriraju šale. Prenapučenosti se ne treba bojati jer ona je neizbježna čak i uz filtriranje kvalitetnih naslova. Opet će se dogoditi da će jednog dana biti u trgovini 10.000 kvalitetnih naslova koje sigurno nitko neće listati kroz trgovinu. Naslovi se ne prodaju jer su na Steam-u, nego zato što se igra reklamira svim mogućim sredstvima, a Steam je samo platforma za trgovanje.

Kad korisnik upozna neki naslov kroz reklamu, recenziju, YouTube film, dodaje ga u wishlist i kupuje odmah ili u trenutku kad ima novac. Vrlo jednostavno. Valve pokušava prodati ovaj potez kao brigu za korisnike, ali se opet radi o tome da žele skinuti što više posla sa svojih leđa. To su pokušali prvi put s Greenlightom gdje su prebacili vrući krumpir u ruke developera i korisnika, iako je Valve taj koji bi trebao raditi kontrolu kvalitete od prvog dana ako je to toliko bitno. Greenlight je poslužio usput kao test platforma za primanje veće količine developera od jednom i sada se opet nameće Steam Direct gdje će Valve imati minimalni angažman oko procjene naslova.“, izjavio je Andrej Levenski iz studija Gamepires.

  •  EXORDIUM GAMES

bearWithMeNovi_image1
S obzirom na to da je u 2016. godini objavljeno trenutno čak 40% kataloga Steam-a bilo je za očekivati da je potrebna reakcija. Steam je već neko vrijeme otvoreno govorio o tome kako stalno razmišljaju o unaprjeđenju svih svojih usluga pa tako i Greenlight-a. Vjerujem da je zaista potrebno učiniti sve što je u njihovoj snazi kako bi se smanjio broj objavljenog shovelware-a i naslova koji ruše ugled same platforme, no pitanje je hoće li to postići podizanjem novčane participacije. U svakom slučaju mi je drago da Steam prepoznaje probleme i reagira, no kako će to na kraju rezultirati tek treba vidjeti.“, izjavio je Andrej Kovačević iz studija Exordium Games.

  • IRONWARD

redsolstice_image2

“Podržavam promjenu na bolje, ali idealno rješenje po meni bi bilo da onaj tko glasa YES na Greenlightu ima obavezu kupiti to ili odmah dati 1$ developeru sa svog računa. Nešto u tom stilu bi moglo da ljudi stvarno promisle na što će kliknuti YES. Veća kotizacija će i dalje onima koji imaju puno novaca omogućiti da plasiraju loše igre, dok će manji imati samo većih problema. Nije rješenje, ali svakako je bolje od trenutačnog sustava.”, izjavili su iz studija Ironward.

  • CATEIA GAMES

twinMoons_image1

“Pozdravljamo odluku Valve-a. Bojazan igrača je bio u tome što će se s Greenlightom dogoditi ista stvar kao i s mobilnim app store-ovima, a to je šuma svakojakih aplikacija koja će saturirati tržište. No Valve je s kotizacijom po aplikaciji zapravo napravio dobru stvar. Smanjili su mogućnost da developeri objavljuju “neozbiljnu” igru ili troll aplikacije. Volio bi vidjeti kako će tu kotizaciju riješiti, možda da se na neki način vrati developerima, kroz zaradu od igre ili što već. Tako da taj iznos ne bude “porez” već “dokaz ozbiljnosti” koji će se u cijelosti ili barem djelomično refundirati.”, izjavio je Krešimir Špes iz studija Cateia Games.
  • PINE STUDIO

seum_image5

Steam se trenutno pretvara u app store na kojem izlazi sve više nekvalitetnih igara od dolar-dva, sve je više scam igara i očigledno je da Greenlight u ovom obliku nije dobar. Zbog te prezasićenosti tržišta postalo je jako teško doći do dovoljne vidljivosti na Steamu, a samim time i do željene prodaje. Steam Direct neće puno promijeniti ako se Valve odluči staviti nižu cijenu kotizacije, ali ako se odluče na maksimalnu cijenu od 5000 dolara možda se i primijeti promjena, nadam se na bolje. Mi trenutno navijamo za to, ali vrijeme će pokazati.“, izjavio je Boris Barbir iz studija Pine Studio.

  • PHIME STUDIO

madDojo_image1

Jedino pitanje koje se postavlja kod Steam Directa jest: Hoće li uvođenje kvote zaista riješiti problem? Lansirati i dobro prodati indie igru, koliko god kvalitetna bila, nije lagani posao. Marketing se mora odraditi i daleko van kruga Steama, a uvođenje kvote po igri bi upravo pogodilo one koji imaju potencijalno dobru ideju, a nemaju puno novaca.

S druge strane, postoje ljudi s puno novaca koji će moći priuštiti bilo koju kvotu, a to ne mora biti potkrijepljeno kvalitetnom igrom. Drugim riječima, uvođenje i visina kvote i dalje ne obećava kvalitetu. Jedino će donekle smanjiti obujam pristiglih naslova. Time se onda stječe dojam kako Steam ima cilj zaraditi na indie developerima, a ne praveći profit od njihovih igara. U svakom slučaju, finalno mišljenje o Steam Directu možemo dati tek bude objavljena visina kvote te kakav će tretman i vidljivost imati takve igre kada se pojave u trgovini.

Ako će uplaćivanje kvote predstavljati veću posvećenost osoblja Valvea u oblikovanju naslova, kao i bolju vidljivost u trgovini kada igra ugleda svjetlost dana, onda bi se moglo reći da je Steam Direct opravdan. U suprotnome, ako developeri budu u najvećoj mjeri prepušteni sami sebi što se tiče marketinga, kao do sada, ne vidimo puno prednosti od Steam Directa – ni za developere, ni za igrače.

  • STUDIO SPEKTAR

viktor_2

S jedne strane, fiksno plaćanje je definitivno brže i sigurnije rješenje od Greenlighta za koji smo čekali nekoliko mjeseci da prođemo. S druge strane, ulazak na Steam nas je koštao samo jednokratnu svotu od 90 eura, a indie tim koji tek počinje bi trošak veći od par stotina dolara po igri vjerojatno mogao platiti samo nauštrb nekog drugog važnog troška kao što je odlazak na konferenciju ili marketing, a možda bi jednostavno morali zaobići Steam. Trebamo tek vidjeti što Valve planira učiniti sa Steam Direct, ali nadamo se da sustav neće stavljati developere s dobrim financiranjem ispred developera s dobrim sadržajem.“, izjavili su iz Studio Spektar.

  • TANAIS GAMES

saintKotar_image2

“Ne znam koliko će ta promjena dobrog donijeti. Možda pomogne kod onih potpuno bezveznih flash igara koje se stavljaju na Steam čisto radi nekakvog pokušaja zarade. To bi moglo obeshrabriti takve developere, pa samim time i pročistiti malo zatrpanost svakakvim lošim igrama. No također bi moglo obeshrabriti one male studije koji nemaju kapitala. Kada bi iznos bio određen na temelju nekakve povijesti, pa bi recimo Rockstar plaćao punu cijenu od 5 tisuća dolara, dok bi nepoznati studio poput nas platio 100 dolara, to bi već imalo smisla.

Smatram da je nepošteno da mali nezavisni studiji, pogotovo oni koji tek počinju ili jednočlani developeri, da oni plaćaju isti iznos kao i AAA developeri ili nezavisni developeri s više već prethodno izdanih naslova. Vidjet ćemo što će Valve na kraju odlučiti, no smatram da je Greenlight mogao ostati, ali uz doradu načina funkcioniranja: Trebalo je zaposliti nekoliko osoba koje će se u Valveu baviti samo biranjem onoga što će proći Greenlight i ono što neće.”

  • SOMNIUM GAMES

inked_image3

“Vidjeli smo vijest o promjeni i iako generalno mislimo kako je to dobra stvar, nažalost ne možemo dati neko detaljno mišljenje. Naime, nikada nismo ušli u proces Greenlighta, a o Directu bi konačni sud mogli dati tek kada će njegov model biti potpuno razrađen.“, izjavili su iz studija Somnium Games.

  • STRAYLESS PRODUCTIONS

deepInTheForest_image3

Mislim da je to dobar potez. Što se tiče studija, za neke je loše. Više ide u korist igrača jer koliko sam mogao shvatiti, bit će razni ugovori između developera i Steama, da moramo ispuniti sve sto obećavamo što se tiče igre, da dajemo podršku igračima itd. Uglavnom, mislim da je to dobra ideja i mislim da treba staviti malo veću cijenu licence.“, izjavio je Azer Bašić iz studija Strayless Productions.

14.02.2017 Autor:  


SCUM je za igrače koji traže akciju i one koji traže detaljni survival

OSTALO SA DOMACE SCENE

19.02.2019

Predstavite svoju videoigru na gaming događaju GameUp 2019 u Beogradu

Autor:  

Sljedećeg mjeseca održat će se peti GameUp – gaming događaj u Beogradu gdje će posjetitelji imati priliku isprobati niz regionalnih indie igara, prisustvovati na raznim predavanjima s temama o industriji videoigara i upoznati se s drugim proizvođačima videoigara iz regije. Svi zainteresirani koji tada žele predstaviti svoju videoigru, mogu se prijaviti do 03. ožujka.

gameup2019_image1Proveli ste dane, tjedne, mjesece ili čak godine razvijajući indie igru? Želite ju pokazati željnoj publici, dobiti profesionalne povratne informacije, osvojiti sjajne nagrade i provesti zabavan dan s igračima i developerima?

Dok će izlagači dobiti svoje mjesto sa stolom i dvije stolice, moraju donijeti svoju vlastitu opremu potrebnu za predstavljanje igre. Samo izlaganje trajat će od 10:00 do 20:00 sati.

GameUp je tijekom posljednje četiri godine uspio privući više od četiri tisuće posjetitelja, sedamdeset indie timova koji su tamo predstavljali svoje projekte te više od dvadeset pet stručnih predavača. Što se tiče ove godine, posjetitelji mogu očekivati više od dvadeset indie studija, pet artista koji će svima predstavljati svoje vještine, ali i više od osam sati predavanja.

GameUp 2019 održat će se 09. ožujka u Jugoslavenskoj Kinoteki od 10:00 do 20:00, a svi zainteresirani mogu besplatno registrirati svoj dolazak.

misc
15.02.2019

Direktorica Uncharted serijala dolazi na ovogodišnji Reboot Develop Blue

Autor:  

Ovogodišnja Reboot Develop Blue konferencija održat će se od 11. do 13. travnja u Dubrovniku, a plan je da na njoj prisustvuje čak više od sto dvadeset govornika. Trenutno je potvrđeno njih osamdeset šest među kojima se sad nalaze i Amy Hennig, Viktor Antonov, Benjamin Charbit i Patrice Desilets.

uncharted3_image1Amy Hennig započela je svoju karijeru u industriji videoigara još tijekom osamdesetih, a do sada je radila kao direktorica i piskinja popularnih igara kao što su Legacy of Kain: Soul Reaver i Uncharted: Drake’s Fortune. Također je radila kao kreativna direktorica na novoj Star Wars igri prije nego što je Electronic Arts odlučio zaustaviti njen razvoj.

Svi koji su zainteresirani prisustvovati na ovoj konferenciji, mogu kupiti svoju ulaznicu po cijeni od 2.200 HRK. U ponudi je također dostupan i indie paket za dvije osobe kojeg je moguće kupiti za 5.210 HRK te VIP paket koji košta sveukupno 7.300 HRK.

POVEZANA VIJEST:

misc
07.02.2019

Hrvatska igra Solstice Chronicles: MIA stigla na Nintendo Switch

Autor:  

Izdavačka tvrtka Circle Entertainment danas je lansirala Nintendo Switch verziju hrvatske igre Solstice Chronicles: MIA. Dok standardna njena standardna cijena iznosi 14,99€, tijekom prvog tjedna na Nintendo Switch eShopu, igru je moguće kupiti za 13,49€.

solsticeChronicles_image1U pitanju je akcijska twin-stick co-op pucačina u kojoj igrači imaju ulogu boriti se kroz valove mutanata na Marsu s ciljem pronalaska lijeka za virus koji je opustošio planetu Zemlju. Uz to što igrači imati mogućnost razvijanja svojih likova i oružja, oni će upravljati razinom težine uz pomoć posebnih vještina svojeg AI drona. Uz single-player kampanju, igra nudi i mogućnost lokalnog co-op igranja s dva Joy-Con kontrolera.

misc
07.02.2019

Croteam u potrazi za C++ programerom koji bi radio na igri Serious Sam 4

Autor:  

Zagrebački studio Croteam ponovno zapošljava, a sada je u potrazi za C++ programerom koji bi radio na sljedećoj Serious Sam igri pod imenom Serious Sam 4: Planet Badass, ali i na drugim nenajavljenim projektima.

seriousSam4_image1Zainteresirani za ovu radnu poziciju moraju imati solidno poznavanje i iskustva s programskim jezikom C++, odlične vještine u matematici i fizici te dobro poznavanje engleskog jezika. Prednost imaju oni s prethodnim iskustvom u razvijanju videoigara ili drugog interaktivnog softvera, SIMD programiranju i radu u alatima kao što su Serious Engine, Unity ili Unreal. Cijelu listu uvjeta možete pronaći na službenoj web stranici Croteama.

Na ovu radnu poziciju mogu se prijaviti svi koji su spremni raditi puno radno vrijeme u Zagrebu, ali i studenti. Prijave su dostupne do 19. veljače ove godine, a svi zainteresirani do tada moraju poslati svoj životopis i portfelj s radovima.

Croteam je također u potrazi za ljudima koji bi radili kao 3D Character Artist (Senior) i Hard Surface Modeler.

misc

Sylvio - VIDEO RECENZIJA (PS4)