Što developeri iz regije misle o Steam Directu i odlasku Greenlighta

Nakon što je Valve to spomenuo nekoliko puta tijekom prethodnih godina, prije manje od tjedan dana stigla je odluka da Greenlight sistem odlazi u prošlost te da na njegovo mjesto dolazi Steam Direct – sistem koji će proizvođačima igara ostvariti pristup servisu bez korisničkog glasanja, ali s vjerojatno većom kotizacijom.

Dok su neki mediji više usmjereni prema mogućim negativnim posljedicama zbog ove promjene, nešto na što je oštro reagirao Jonathan Blow, developer iza igara Braid i The Witness, odlučili smo upitati proizvođače igara iz ove regije što misle o ovom novom sistemu koji će stići tijekom proljeća ove godine.

  •  CROTEAM

seriousSamVRTFE_image2

Definitivno se moramo složiti s Valveovim stavom da je Greenlight potrebno zamijeniti, ili barem promijeniti. U originalu dizajniran da riješi probleme vidljivosti i pristupačnosti tržištu za male indie timove, Greenlight se s jedne strane pokazao kao velik napredak u odnosu na stanje koje je vladalo prije, ali s druge strane iznjedrio je mnoge probleme. Počevši od nesigurnosti, pa do raznih pokušaja manipulacija, poput takozvanih “asset flip” igara (gdje zlonamjerni developeri iskorištavaju tržište tako što postojeće igre izdaju ponovo s novim modelima, skinutih s npr. Unity storea), zatim bundle targeting (gdje se izdaju low-quality igre koje nikada neće ništa dobro prodati na Steamu, samo da se izvuku novci od 3rd party bundle site-ova) i sl.

Činjenica jest da se kao rezultat Greenlighta na Steam-u pojavilo puno dobrih novih indie igara koje se bez njega ne bi nikad izdale… ali isto tako da se počeo pretvarati u nešto slično mobile store-ovima gdje je od brda novih naslova upitne kvalitete teško naći sto je zapravo dobro. Tako da je svakako pohvalno vidjeti da je i Valve uočio probleme na koje su se, uostalom, i samo indie developeri žalili, i da žele napraviti nešto da se situacija poboljša. Naravno, sada cijeli Internet bruji o tih 5000 kao da je to konačna brojka, mada se to spominjalo samo kao gornja granica raspona mogućeg raspona o kojem se razmišlja. Što će Valve na kraju odlučiti, teško je znati, i u ovom trenutku nezahvalno je komentirati što bi “trebali” napraviti, kao što to mnogi pokušavaju. Situacija nije tako crno-bijela da bi se lako moglo vidjeti neko idealno rješenje koje će sve zadovoljiti. Što god da će Valve na kraju odabrati sigurno je da će barem netko biti nesretan. Ako Valve dobro odabere točne uvjete za Steam Direct, nadamo se da će nesretni biti jedino oni developeri koji su sustav iskorištavali na štetu ostalih.“, izjavio je Alen Ladavac iz Croteama.

  •  GAMEPIRES

gas-guzzlers_image1

Još je rano za finalni sud jer će to primarno ovisiti o visini kotizacije. Za neke manje indie developere 5000 dolara je ozbiljan novac. Greenlight se nikad nije trebao dogoditi i ulazak u Steam store bi trebao biti automatski uz eventualno simboličnu cijenu od 100$ da se profiltriraju šale. Prenapučenosti se ne treba bojati jer ona je neizbježna čak i uz filtriranje kvalitetnih naslova. Opet će se dogoditi da će jednog dana biti u trgovini 10.000 kvalitetnih naslova koje sigurno nitko neće listati kroz trgovinu. Naslovi se ne prodaju jer su na Steam-u, nego zato što se igra reklamira svim mogućim sredstvima, a Steam je samo platforma za trgovanje.

Kad korisnik upozna neki naslov kroz reklamu, recenziju, YouTube film, dodaje ga u wishlist i kupuje odmah ili u trenutku kad ima novac. Vrlo jednostavno. Valve pokušava prodati ovaj potez kao brigu za korisnike, ali se opet radi o tome da žele skinuti što više posla sa svojih leđa. To su pokušali prvi put s Greenlightom gdje su prebacili vrući krumpir u ruke developera i korisnika, iako je Valve taj koji bi trebao raditi kontrolu kvalitete od prvog dana ako je to toliko bitno. Greenlight je poslužio usput kao test platforma za primanje veće količine developera od jednom i sada se opet nameće Steam Direct gdje će Valve imati minimalni angažman oko procjene naslova.“, izjavio je Andrej Levenski iz studija Gamepires.

  •  EXORDIUM GAMES

bearWithMeNovi_image1
S obzirom na to da je u 2016. godini objavljeno trenutno čak 40% kataloga Steam-a bilo je za očekivati da je potrebna reakcija. Steam je već neko vrijeme otvoreno govorio o tome kako stalno razmišljaju o unaprjeđenju svih svojih usluga pa tako i Greenlight-a. Vjerujem da je zaista potrebno učiniti sve što je u njihovoj snazi kako bi se smanjio broj objavljenog shovelware-a i naslova koji ruše ugled same platforme, no pitanje je hoće li to postići podizanjem novčane participacije. U svakom slučaju mi je drago da Steam prepoznaje probleme i reagira, no kako će to na kraju rezultirati tek treba vidjeti.“, izjavio je Andrej Kovačević iz studija Exordium Games.

  • IRONWARD

redsolstice_image2

“Podržavam promjenu na bolje, ali idealno rješenje po meni bi bilo da onaj tko glasa YES na Greenlightu ima obavezu kupiti to ili odmah dati 1$ developeru sa svog računa. Nešto u tom stilu bi moglo da ljudi stvarno promisle na što će kliknuti YES. Veća kotizacija će i dalje onima koji imaju puno novaca omogućiti da plasiraju loše igre, dok će manji imati samo većih problema. Nije rješenje, ali svakako je bolje od trenutačnog sustava.”, izjavili su iz studija Ironward.

  • CATEIA GAMES

twinMoons_image1

“Pozdravljamo odluku Valve-a. Bojazan igrača je bio u tome što će se s Greenlightom dogoditi ista stvar kao i s mobilnim app store-ovima, a to je šuma svakojakih aplikacija koja će saturirati tržište. No Valve je s kotizacijom po aplikaciji zapravo napravio dobru stvar. Smanjili su mogućnost da developeri objavljuju “neozbiljnu” igru ili troll aplikacije. Volio bi vidjeti kako će tu kotizaciju riješiti, možda da se na neki način vrati developerima, kroz zaradu od igre ili što već. Tako da taj iznos ne bude “porez” već “dokaz ozbiljnosti” koji će se u cijelosti ili barem djelomično refundirati.”, izjavio je Krešimir Špes iz studija Cateia Games.
  • PINE STUDIO

seum_image5

Steam se trenutno pretvara u app store na kojem izlazi sve više nekvalitetnih igara od dolar-dva, sve je više scam igara i očigledno je da Greenlight u ovom obliku nije dobar. Zbog te prezasićenosti tržišta postalo je jako teško doći do dovoljne vidljivosti na Steamu, a samim time i do željene prodaje. Steam Direct neće puno promijeniti ako se Valve odluči staviti nižu cijenu kotizacije, ali ako se odluče na maksimalnu cijenu od 5000 dolara možda se i primijeti promjena, nadam se na bolje. Mi trenutno navijamo za to, ali vrijeme će pokazati.“, izjavio je Boris Barbir iz studija Pine Studio.

  • PHIME STUDIO

madDojo_image1

Jedino pitanje koje se postavlja kod Steam Directa jest: Hoće li uvođenje kvote zaista riješiti problem? Lansirati i dobro prodati indie igru, koliko god kvalitetna bila, nije lagani posao. Marketing se mora odraditi i daleko van kruga Steama, a uvođenje kvote po igri bi upravo pogodilo one koji imaju potencijalno dobru ideju, a nemaju puno novaca.

S druge strane, postoje ljudi s puno novaca koji će moći priuštiti bilo koju kvotu, a to ne mora biti potkrijepljeno kvalitetnom igrom. Drugim riječima, uvođenje i visina kvote i dalje ne obećava kvalitetu. Jedino će donekle smanjiti obujam pristiglih naslova. Time se onda stječe dojam kako Steam ima cilj zaraditi na indie developerima, a ne praveći profit od njihovih igara. U svakom slučaju, finalno mišljenje o Steam Directu možemo dati tek bude objavljena visina kvote te kakav će tretman i vidljivost imati takve igre kada se pojave u trgovini.

Ako će uplaćivanje kvote predstavljati veću posvećenost osoblja Valvea u oblikovanju naslova, kao i bolju vidljivost u trgovini kada igra ugleda svjetlost dana, onda bi se moglo reći da je Steam Direct opravdan. U suprotnome, ako developeri budu u najvećoj mjeri prepušteni sami sebi što se tiče marketinga, kao do sada, ne vidimo puno prednosti od Steam Directa – ni za developere, ni za igrače.

  • STUDIO SPEKTAR

viktor_2

S jedne strane, fiksno plaćanje je definitivno brže i sigurnije rješenje od Greenlighta za koji smo čekali nekoliko mjeseci da prođemo. S druge strane, ulazak na Steam nas je koštao samo jednokratnu svotu od 90 eura, a indie tim koji tek počinje bi trošak veći od par stotina dolara po igri vjerojatno mogao platiti samo nauštrb nekog drugog važnog troška kao što je odlazak na konferenciju ili marketing, a možda bi jednostavno morali zaobići Steam. Trebamo tek vidjeti što Valve planira učiniti sa Steam Direct, ali nadamo se da sustav neće stavljati developere s dobrim financiranjem ispred developera s dobrim sadržajem.“, izjavili su iz Studio Spektar.

  • TANAIS GAMES

saintKotar_image2

“Ne znam koliko će ta promjena dobrog donijeti. Možda pomogne kod onih potpuno bezveznih flash igara koje se stavljaju na Steam čisto radi nekakvog pokušaja zarade. To bi moglo obeshrabriti takve developere, pa samim time i pročistiti malo zatrpanost svakakvim lošim igrama. No također bi moglo obeshrabriti one male studije koji nemaju kapitala. Kada bi iznos bio određen na temelju nekakve povijesti, pa bi recimo Rockstar plaćao punu cijenu od 5 tisuća dolara, dok bi nepoznati studio poput nas platio 100 dolara, to bi već imalo smisla.

Smatram da je nepošteno da mali nezavisni studiji, pogotovo oni koji tek počinju ili jednočlani developeri, da oni plaćaju isti iznos kao i AAA developeri ili nezavisni developeri s više već prethodno izdanih naslova. Vidjet ćemo što će Valve na kraju odlučiti, no smatram da je Greenlight mogao ostati, ali uz doradu načina funkcioniranja: Trebalo je zaposliti nekoliko osoba koje će se u Valveu baviti samo biranjem onoga što će proći Greenlight i ono što neće.”

  • SOMNIUM GAMES

inked_image3

“Vidjeli smo vijest o promjeni i iako generalno mislimo kako je to dobra stvar, nažalost ne možemo dati neko detaljno mišljenje. Naime, nikada nismo ušli u proces Greenlighta, a o Directu bi konačni sud mogli dati tek kada će njegov model biti potpuno razrađen.“, izjavili su iz studija Somnium Games.

  • STRAYLESS PRODUCTIONS

deepInTheForest_image3

Mislim da je to dobar potez. Što se tiče studija, za neke je loše. Više ide u korist igrača jer koliko sam mogao shvatiti, bit će razni ugovori između developera i Steama, da moramo ispuniti sve sto obećavamo što se tiče igre, da dajemo podršku igračima itd. Uglavnom, mislim da je to dobra ideja i mislim da treba staviti malo veću cijenu licence.“, izjavio je Azer Bašić iz studija Strayless Productions.

14.02.2017 Autor:  

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Leave your thoughts

Pravila ponašanja u komentarima pročitajte u našem Bontonu komentiranja

Steam: Uvedene promjene zbog bombardiranja negativnim recenzijama

OSTALO SA DOMACE SCENE

20.10.2017

Stigao prvi DLC za igru SEUM: Speedrunners from Hell

Autor:  

Hrvatska tvrtka Pine Studio lansirala je prvi DLC pod imenom The Drunk Side of the Moon za svoju igru SEUM: Speedrunners from Hell. Također je obavila i novo ažuriranje za igru koje označava početak četvrte sezone.

seumDLC1_image1Ovaj DLC donosi 33 nove staze, 3 nova powerupa te novi Speedrun mod koji omogućava igračima da biraju svoj powerup prilikom pokretanja svake staze.

Dok njegova standardna cijena iznosi 6,99€, do 27. listopada je dostupan s popustom zbog kojeg njegova cijena iznosi 4,97€. Što se tiče glavnog dijela igre, od sutrašnjeg dana će biti dostupan popust od 66,6 posto.

SEUM: Speedrunners from Hell stigao je na Steam u srpnju prošle godine gdje je primio 551 korisničkih recenzija od kojih je 532 ocijenjeno pozitivno.

misc
18.10.2017

Reboot InfoGamer 2017: Otvorene prijave za indie studije

Autor:  

Kako se polako bliži početak ovogodišnjeg Reboot InfoGamer sajma, objavljena je službena pozivnica svim indie studijima koji tamo žele prikazati svoje videoigre. Prijave su otvorene do 03. studenoga ove godine.

rebootInfoGamer2017_image1Svi timovi koji se na vrijeme prijave imat će pristup svojem izlagačem prostoru u Indie areni gdje će ih čekati stolovi i stolice, pristup internetu i struji te velika fiksna pozadina za branding. Kao što je to bilo i kod prijašnjih izdanja sajma, indie developeri moraju donijeti svoju opremu na kojoj će prikazivati svoju igru. Rollupi ove godine nisu dozvoljeni, ali ih je ipak moguće koristiti jedino ako bude odobren od strane organizatora. Napominjemo kako je broj ovih besplatnih izlagačkih prostora ograničen, a prihvaćeni će biti oni koji se prvi prijave.

Indie studiji imaju mogućnost i zatražiti veći izlagački prostor tijekom svih dana na Reboot InfoGamer sajmu.

Organizatori su također uputili upozorenje svim potencijalnim izlagačima koji planiraju prikazivati svoje projekte na sajmu:

Budući da je prostor ograničen, prijavite se jedino ako svakog dana možete biti prisutni na sajmu. Ako to ne učinite, primit će te trajnu zabranu za sva buduća izdanja Reboot InfoGamera jer zauzimate tuđa mjesta ako se ne pojavite!

Prijave moraju sadržavati sljedeće informacije:

  • Naziv indie tima
  • Imena i prezimena sudionika unutar tima (Reboot pokriva do četiri izlagačke ulaznice)
  • Kontakt osoba
  • Kontakt broj mobitela
  • Ime i opis vašeg projekta/igre
  • Ukratko o vašem timu
  • Ukratko o prezentaciji vašeg projekta na sajmu

Ovogodišnji Reboot InfoGamer održat će se od 21. do 26. studenoga na Zagrebačkom Velesajmu.

misc
11.10.2017

Hrvatska igra Zero Reflex od sada dostupna i na AirConsole platformi

Autor:  

Domaća tvrtka Exordium Games objavila je putem Facebooka kako je njena igra Zero Reflex od sada dostupna i na AirConsole platformi.

zeroReflexirConsole_image1Vrlo smo sretni podržati ovu inovativnu platformu. Pokušajte pobijediti Oko u svom web pregledniku.

Zero Reflex je domaća akcijska 2D igra koja testira igračeve reflekse pri izbjegavanju mnogobrojnih prepreka. Kako je igra sada dostupna na AirConsole platformi, igrači ju mogu zaigrati besplatno putem svojih web preglednika. Umjesto klasičnih kontrolera, za igranje na AirConsole platformi potreban je pametni telefon na kojem je instalirana AirConsole aplikacija (Android | iOS)

Igra je dostupna i na Steamu od studenoga 2015. godine gdje je primila 181 korisničkih recenzija od kojih je 151 ocijenjeno pozitivno.

misc
05.10.2017

Posljednja epizoda hrvatske igre Bear With Me stigla na Steam i Humble Store

Autor:  

Domaća tvrtka Exordium Games danas je lansirala treću i posljednju epizodu svoje point-and-click igre pod imenom Bear With Me na Steam i Humble Store.

bearWithMeNovi_image1Priča ove posljednje epizode prati desetogodišnjakinju Amber i njenog medvjedića Ted E. Bear prilikom njihove potrage za njenim nestalim bratom u Paper Cityju i zaustavljanja piromana pod imenom Red Man. Sudeći po izjavi Andreja Kovačevića iz Exordium Gamesa, ova posljednja epizoda nudit će igračima zadovoljavajuć i pamtljiv završetak cijele priče.

Također treba naglasiti kako je ova epizoda čak tri puta veća od prve epizode koju smo mi uspjeli prijeći unutar dva sata.

misc

Sylvio - VIDEO RECENZIJA (PS4)